Rekola vznikla v roce 2013 s myšlenkou, že každé město si zaslouží vlastní systém sdílených kol.
Zakladatel Rekol Vítek Ježek se seznámil s kluky z projektu Kola narůžovo z pražského Suchdola a chtěl jim pomoci s mobilní aplikací, přes kterou by se kola dala půjčovat.
Ti ho v nápadu s appkou podpořili, ale od provozování bikesharingu upustili. Vítek se své vize nevzdal a spustil sdílení kol. A to bez stovek milionů na účtě či desítek let politických jednání.
Na začátku jsme repasovali stará darovaná kola, odtud také vznikl název Rekola. Na víkendových workshopech jsme je společně servisovali, barvili na růžovo, každé pojmenovali a postupně umisťovali do ulic. V roce 2014 se projekt rozšířil do Brna a Olomouce, následující rok jsme spustili provoz i v Českých Budějovicích.
Od roku 2015 jsme se začali postupně profesionalizovat – kola procházela pravidelnou kontrolou našich servismanů a v Praze začala mít jednotné díly. První zázemí jsme měli v Radlické kulturní sportovně. Zdokonalili jsme aplikaci na iOS i Android a spustili možnost půjčení kol přes SMS. Rok jsme uzavřeli s 28 000 výpůjčkami.
V roce 2016 jsme v Praze představili zcela novou flotilu kol. Stále to byla kola repasovaná, tedy s různými typy rámů, ale díly byly unifikované.
Pro tým Rekol je typická hravost, kterou přenášíme i do provozu. Kromě kol si proto mohli naši uživatelé 30. dubna, tedy na čarodějnice, půjčit rekošťata.
Podobné aktivity jsme začali dělat i dál. V lednu 2017 například na pražské kopce rozmístili rekluzáky, které si mohl kdokoli přes naší aplikaci půjčit. Akce měla obrovský úspěch. Rekluzáky začaly jezdit i v Brně.
Vedení měst a městským částem jsme předávali anonymizovaná data o tom, kudy naše kola jezdí. Tato data využili například IPR v Praze, BKom v Brně, či Olomoucký magistrát k tomu, aby se ve městech mohlo cyklistům lépe jezdit a infrastruktura vznikla na místech, kde je nejvíce potřeba. Sami jsme poskytli cyklostojany, které jsme instalovali v lokalitách, kde zatím nejsou stání na kola, ale kde lidé rádi parkují, například u ZOO Praha, Cross Club, Loděnice Trója atp. Růžově se zbarvilo další město, severočeské Teplice. Dohromady jsme měli za rok 2016 přes 95 000 výpůjček.
Následující rok byl pro nás zlomovým krokem na cestě k vybudování systému sdílených kol, srovnatelnému se systémy západními: jednotlivá výpujčka, vlastní design kola, pohodlné placení pomocí platební karty, pravidelné převážení kol ve větších městech, nebo GPS senzory, za které jsme dokonce obdrželi cenu iOT.
V roce 2017 byl vypsán tendr na provozování bikesharingu s Dopravním podnikem v Praze, kterého se Rekola zúčastnila a ze kterého byla za podivných okolností vyloučena, což prověřil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Máme z provozování bikesharingu zkušenosti a pokud je tendr vyhlášen za nevýhodných podmínek, nebojíme se jej shodit.
V září 2017 se nám podařilo uzavřít partnerství se společností Hello bank! a s MultiSportem, díky kterým se možnost půjčení kol stala dostupnější. Začali jsme spolupracovat s Airbnb, kde si mohou turisté jako zážitek vybrat komentovanou projížďku Prahou na rekolech s naším kolegou.
Začali jsme také s tzv. „zkušebním provozem“, kdy si město mohlo vyzkoušet, jak se u nich bikesharing ujme. Prvním zkušebním městem bylo Kladno, kde se po úspěšném zkušebním provozu zastupitelé rozhodli provozovat bikesharing vlastní. Stejný princip další rok využil Liberec, Ostrava a Frýdek-Místek.
Ještě než začala nová sezóna, došlo v Praze k uzavření Libeňského mostu, páteřního spojení mezi Prahou 7 a 8, pro motorová vozidla a MHD. Poskytli jsme pro přejezd přes most naše kola, což nám později přineslo Křišťálovou lupu v kategorii Marketingová inspirace.
Před zahájením sezóny stihl zakladatel Rekol Vítek Ježek převzít ocenění EY Společensky prospěšný podnikatel roku.
V roce 2018 jsme pak spustili sezónu v 8 českých městech, nově jsme v ČR zahájili provoz v Liberci, Ostravě a Frýdku-Místku. V zahraničí jsme expandovali do finského univerzitního města Vaasa.
Začali jsme spolupracovat se společností Mastercard, díky které měli uživatelé možnost pozvat někoho na druhé kolo a startupem Mutumutu, který nám umožnil vypustit do ulic Prahy kola s přehazovačkou.
V Praze jsme po úspěchu Rekluzáků uvedli do provozu v parcích Reskaty a v Dejvickém kampusu Rekoloběžky.
Kromě mobilní aplikace a webu jsme zkoušeli novou možnost půjčování kol - FB messenger chatbot. Ve spolupráci s Jihočeskou Galerií začalo po ulicích Českých Budějovic jezdit několik kol s uměleckými díly. V Praze pak ve spolupráci s českými umělci začaly jezdit artbiky, umělecká kola, z nichž jedno vyrobili i naši servismani z pražské dílny. Cílem je snaha dostat umění do ulic a oživení veřejného prostoru.
Zaznamenali jsme enormní nárůst uživatelů, meziročně se jejich počet zvýšil 4x a počet výpůjček dosáhl 761 731.
Přes léto jsme se spojili s Red Bull a vyzvali všechny cyklisty ke zdolání 500 000 km za dva měsíce. Zvládli jsme to a díky tomu nám Red Bull pomohl postavit 60 sportovních kol. A dva nejlepší cyklisté odletěli do Ameriky.
Celkem jsme tak měli už šest různých dopravních prostředků. Kromě standardních rekol, sportovních kol, jsme do měst vypustili skateboardy, koloběžky a nově také paddleboardy a elektrokola. Ta vznikla ve spolupráci s innogy.
Během sezóny 2019 jsme se objevili v jedenácti českých a jednom finském městě. V provozu jsme měli přes dva tisíce kol, které mohlo využívat přes 250 tisíc registrovaných uživatelů. Zaznamenali jsme v létě, kdy vás jezdilo úplně nejvíce, přes 4 500 výpůjček za den. Přes zimu zůstala kola v Českých Budějovicích a Mladé Boleslavi.
Rozšířili jsme se i do firemní sféry a nabídli firmám jako KPMG a CDN77 naše sdílená elektrokola jen pro jejich týmy.
Pravda, tento rok jsme si představovali trošku jinak. Asi jako všichni. Hned v březnu, na začátku pandemie, jsme zareagovali a nabídli jsme jízdné zdarma pro všechny díky spolupráci s Rohlík a Průša Research. Všichni zájemci tak mohli využít bezpečnou a udržitelnou dopravu. Dlouhodobě jsme nabídli jízdné zdarma pro zdravotníky a dobrovolníky, kteří pomáhali.
Navíc jsme vyzkoušeli nový typ digitálního zámku. Při jeho montování jsme pustili obsáhlou edukační kampaň, aby kola nadále nepřekážela ve veřejném prostoru
V roce 2021 se potvrdilo, že se Rekola stávají nedílnou součástí veřejné dopravy v našich městech a snažili jsme se o to, aby se v nich jezdilo ještě lépe. V létě jsme zajistili kyvadlovou cyklodopravu po dobu výluky v tunelu pod Vyšehradem a v zimě na městské kopce vypustili růžové bobovací kluzáky. Zapojili jsme se také do pilotního projektu magistrátu a stáli u začátků propojení bikesharingu a pražské MHD.
Díky spolupráci s partnery, jako jsou Cool nealko nebo Kaktus, si naši uživatelé mohli v průběhu roku užít spoustu akcí a jízd zdarma. Zdarma si mohli zajet také na spoustu kulturních akcí, jako Noc kostelů, Praha žije hudbou, Open House festival nebo třeba k volbám do Poslanecké sněmovny.
Města fandí cyklodopravě víc a víc a my z toho máme obrovskou radost! Po úspěšném pilotním projektu v Praze si vyzkoušelo propojení bikesharingu a MHD i Brno. Narůstající počet kol v pražských ulicích s sebou přinesl potřebu nového parkovacího systému, který je ohleduplnější k veřejnému prostoru. Začali jsme proto testovat parkování do vyhrazených stanovišť a postupně ho zavádět do všech městských částí. Přibyly nové stojany a pro lepší orientaci v Českých Budějovicích a Bratislavě naše kola dostala nové držáky na telefon.
Léto patřilo městskému plánování, architektuře a spolupráci s CAMP Praha, k jehož návštěvě lákalo archiKolo ve speciálním designu. Na podzim jsme upravili cykloscény ze známých filmů a rozjeli filmovou soutěž nebo třeba jízdy ke komunálním volbám.